
Namai be atliekų.
Geriausios iniciatyvos rinkimai II
Gegužės mėnesį Lietuvoje viešėjo netrukus pasirodysiančios knygos “Namai be atliekų” autorė Bea Johnson (plačiau apie knygą skaitykite čia). Organizuodami renginį, kartu su Miesto Laboratorija ir 15min.lt nutarėme paskelbti geriausios zero waste iniciatyvos rinkimus. Tai – labai draugiški rinkimai, kurių tikslas atkreipti dėmesį į pačius įvairiausius Lietuvoje egzistuojančius projektus: produktus ir paslaugas bei socialines iniciatyvas, skatinančias atsakingą vartojimą. Tikimės, kad šie draugiški rinkimai paskatins vartotojus rinktis sąmoningesnius ir atsakingesnius sprendimus perkant.
Pristatome pirmųjų trijų vietų nugalėtojus, surinkusius daugiausia balsų portale 15min. Šiandien kalbiname antrosios vietos nugalėtoją – pirmąją parduotuvę Lietuvoje, kuri skatina pirkėjus atsinešti savo tarą - Alpana Unpacked ir vieną iš jos įkūrėjų Aną.
Kalbino Adelė Galdikaitė
„Alpana unpacked" – tai pirmoji ekologiška, zero waste parduotuvė Lietuvoje, kurioje produktai sveriami į klientų atsineštą tarą. Papasakokite nuo ko viskas prasidėjo, kaip kilo idėja įkurti tokio tipo parduotuvę?
Mūsų įmonė jau šeštus metus užsiima ekologiškų produktų importu, prekyba ir fasavimu. Per tiek metų esame sunaudoję nemažai maišelių, dėl to pradėjome galvoti apie jų mažinimą. Norėjosi fizinės krautuvėlės, kurioje žmogus galėtų turėti tiesioginį kontaktą su produktais: pauostyti, apžiūrėti, paskanauti. Iš kitos pusės labai sudomino zero waste judėjimas ir visa informacija Bea Johnson tinklapyje. Taip gimė idėja. Vėliau supratome, kad didžiąją dalį žmonių galėsime skatinti ateiti su savo maišeliu tik pasiūlę papildomą nuolaidą už tai. Ir tai tikrai veikia.
Konferencijos „Namai be atliekų. Su Bea Johnson", kurią organizavome kartu su Miesto Laboratorija, metu viena iš pranešėjų Jennifer Avci klausė dalyvių, kokių zero waste iniciatyvų jiems labiausiai trūksta Lietuvoje. Beveik visi žiūrovai atsakė, jog parduotuvių, kuriose prekės nebūtų pakuojamos. Kaip manote, ar parduotuvės be pakuočių įsitvirtins Lietuvoje ir jų daugės? Ar lietuviai pamėgo Jūsų parduotuvę, jos koncepciją?
Tikrai manau, jog tokių parduotuvių skaičius didės. Negaliu atsidžiaugti, kad beveik pusė mūsų pastovių pirkėjų jau ateina su savo maišeliu arba tara pienui, grietinei.
Esate ekologiška parduotuvė, o jūsų šūkis skelbia „mokėk už turinį, o ne už pakuotę". Kaip atskirti, kur yra tikrai ekologiška prekė? Kokį ryšį turi zero waste judėjimas ir ekologiškos prekės?
Visų pirma, reikia suprasti, kad ekologišku galime vadinti tik ekologiškai sertifikuotą produktą, kuris turi būti atitinkamai paženklintas. Paprastai kalbant, tai produktas, kurio ekologiškumas kontroliuojamas nuo sėklos iki galutinio vartotojo ir nė viename iš etapų negali būti naudojami pesticidai, herbicidai, hormonai, neleistinos trąšos ir daugybė kitų kenksmingų elementų. Šiuo atveju kontrolė yra labai griežta ir bet koks reikalavimų neatitikimas gali sužlugdyti visą ūkį. Tai produktai, kuriuos valgė mūsų protėviai praktiškai iki 1900 metų. Jie švarus ir gyvi. Jie brangesni, bet tikro skonio pajutimui jų reikia mažiau. Iš kitos pusės yra tiesioginis ryšys tarp zero waste judėjimo ir ekologiškų produktų pirkimo. Ekologinė žemdirbystė turi tiesioginį poveikį klimato kaitos minimizavimui.